Česko v minulých dnech zasáhly silné deště, které přinesly povodně. Varování meteorologů se pohybovalo mezi vysokým a extrémním stupněm nebezpečí. Ohrožení bylo významné a proto jsme hned připravili následující Povodňové desatero a současně také nejčastější otázky spojené s povodněmi

Pro náhrady škod dodržujte při povodních Povodňové desatero:

  • Následujte pokyny integrovaného záchranného systému.
  • Vyčkejte, než se živel uklidní, aby nedošlo k ohrožení zdraví.
  • Když to bude bezpečné, pořiďte prvotní fotodokumentaci situace a poškozených věcí.
  • Odstraňte věci, nebo za pomoci Hasičského záchranného sboru (či podobné instituce) nechte odstranit věci, které by mohli způsobit navýšení škody a pořiďte jejich fotografie – například zlomený strom, nebo spadlý stožár, odnesený altán apod.
  • Pokud se jedná o poškozené věci vyšší hodnoty, umístěte je na jedno místo pro prohlídku mobilního technika nebo likvidátora pojišťovny (nevyhazujte je do odpadu).
  • Poškozené věci, které by mohli způsobit hygienickou, či ekologickou újmu vyfotografujte a odneste na určené místo pro jejich svoz (zasažené potraviny, uhynulá zvířata, chemikálie apod).
  • Pokuste se identifikovat viditelně poškozené věci či škody na nemovitosti a proveďte laický součet.
  • Co nejdříve škodu nahlaste své pojišťovně včetně Vašeho odhadu výše škody, pojišťovna Vám sdělí, zda a kdy přijede na obhlídku mobilní technik nebo likvidátor. Fotodokumentaci můžete zaslat později.
  • Můžete začít s úklidem, i nadále však pořizujte fotodokumentaci, abyste mohli doložit poškozené věci.
  • Doplňte hlášení pojistné události o fotodokumentaci a případné pořizovací dokumenty k poškozeným věcem.

 

Jaká je rychlost vyplácení peněz?

Velmi záleží na tom, jak velké poškození povodeň způsobila. V případě rozsáhlých škod si lidé mohou zažádat i o vyplacení zálohy. Tu by pojišťovny měly poskytnout za jeden až dva dny. V mnoha případech může záloha urychlit opravu poškozené nemovitosti, proto se v těchto případech žádost o její vyplacení přímo nabízí jako prvotní rychlé řešení.

Jak dlouho trvá posouzení rozsahu škody?

Vzhledem k extrémnímu rozsahu letošních povodní pojišťovny dokáží v některých případech ohodnotit škodu i pouze na základě dodaných fotografií a dokumentů. Částku pak mohou vyplatit i bez toho, aby poškozený objekt osobně navštívil likvidátor.

Jak velká může být výše zálohy?

Výše zálohy se posuzuje individuálně a může dosahovat až desítek procent z celkové škody.

Týká se to i méně poškozených domácností?

Jedná se o případy, kdy je například vyplavená domácnost, ale škoda není tak velká. Z fotografií a dodaných dokumentů lze přitom přesně odvodit, co je poškozeno a jaká by měla být vyplacená částka. Žádosti by navíc měly být řešeny ve zrychleném režimu

Je pojištění proti záplavám obvykle v rámci pojištění domácnosti nebo je třeba připojištění?

U novějších smluv je pojištění proti záplavám obvykle v základním krytí, u starších smluv bylo tzv. zaklikávací, to znamená, že klient si mohl vybrat, jestli si toto riziko pojistí, nebo ne.

Dle statistik 70 procent nemovitostí mají podle vašich údajů uzavřenou pojistku na nižší hodnotu, než jakou nemovitost skutečně má – jakou roli to bude hrát teď během povodní?

V případě podpojištěných nemovitostí budou pojišťovny situaci posuzovat individuálně a přihlížet ke konkrétním okolnostem. V České asociaci pojišťoven se snažíme o podpojištění hodně mluvit. Podpojištění se postupně od tornáda na jižní Moravě v roce 2021 postupně snižuje a jsme přesvědčení, že tomu tak bude i nadále.

Jak mohu předejít podpojištění mé nemovitosti?

Postupů je hned několik. Jedním z nich je tzv. indexace. Jedná se o velmi účinný nástroj, který lidem garantuje, že přímo sama pojišťovna hlídá vývoj cen stavebních prací, materiálů a obecně inflaci a každý rok v době výročního data klientovi navrhne případnou novou výši pojistné částky. Klient ji potom buď přijme nebo nepřijme, tedy prakticky všechny tyto užitečné věci hlídá pojišťovna za klienta.

Pokud člověk nemá indexaci smlouvy, musí si hlídat to, aby se na pojišťovnu obrátil vždy minimálně jednou za 2 až 3 roky, nebo hned poté, co provede jakoukoli rekonstrukci, která zvyšuje hodnotu nemovitosti.

Kdy můžu začít s odklízením škod po povodni?

S odklízením škod po povodni můžete začít ihned poté, co pořídíte podrobnou fotodokumentaci veškerých poškozených a zničených věcí. Rozsah škod můžete zaznamenat také natočením videa.   Větší nebo cennější poškozené věci by klient měl odložit na jedno místo, kde si tyto věci bude moci prohlédnout likvidátor nebo mobilní technik.

Jak nahlásit škodu po povodni, pokud nemám doklady nebo faktury?

U poškozených věcí by mělo být uvedeno jejich stáří, rozsah poškození a cena, a to nejlépe s doklady či fakturami. Ačkoliv se doklady a faktury k nahlašování škod po povodni hodí, lze se obejít i bez nich. Pojišťovny dokáží hodnotu věcí vyčíslit samy.

Je pojištění proti záplavám obvykle v rámci pojištění domácnosti nebo je třeba připojištění?

Vše by mělo být uvedeno ve vaší smlouvě. Tu má kromě vás i vaše pojišťovna. Stačí jí nahlásit číslo pojistné smlouvy. Pokud jej nemáte, nahlaste pojišťovně vaše osobní údaje. Podle nich dokáže smlouvu dohledat samotná pojišťovna.

Jaké doklady a důkazy musím předložit při hlášení škody?

Při hlášení škody uveďte číslo pojistné smlouvy a vaše identifikační údaje. Spolu s odhadem výše škody přiložte i seznam a fotografie poškozených věcí. Uveďte také datum, čas a místo, kde se škodní událost stala a popište její průběh.

Co dělat, pokud se poškozený majetek musí z bezpečnostních důvodů ihned zlikvidovat?

Pokud je to možné, poškozený majetek nevyhazuje a nechte jej pro kontrolu likvidátorem. Pokud je však nutné, aby byl poškozený majetek zlikvidován (např. uhynulá zvířata), udělejte zevrubnou fotodokumentaci.