loupež Raub robbery

Pojistná událost například v rámci speciálního pojištění pro případ krádeže vloupáním nebo loupeže nebo v pojištění domácnosti apod. Pojem je obvykle definován v pojistných podmínkách nebo může být odkázáno na § 173 odst. 1 zákona č. 40/2009 Sb. trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, který zní: „(1) Kdo proti jinému užije násilí nebo pohrůžky bezprostředního násilí v úmyslu zmocnit se cizí věci, …“.

majetkové škody Vermögensschäden damage to property

Škoda se chápe jako újma, která nastala v majetkové sféře poškozeného a je objektivně vyjádřitelná všeobecným ekvivalentem, tj. penězi, a je tedy napravitelná poskytnutím majetkového plnění, především poskytnutím peněz, nedochází-li k naturální restituci (výklad k § 442, Jehlička, Švestka, Škárová a kol., Občanský zákoník, komentář, 9. vydání, str. 632).

makléřský pool Maklerpool broker pool

Podstatou tohoto sdružení (skupiny) pojišťovacích makléřů je zajišťování "centrálního nákupu" pojistných produktů. Management poolu jedná s pojistiteli o podmínkách pojištění nebo hledá pojistitele, kteří jsou schopni vyhovět pojišťovacímu konceptu, který sestavil pool. Toto sdružení může plnit řadu administrativních úkolů. Je financováno z části makléřských provizí (tzv. courtage - provize za správu pojištění).

malé a střední podniky kleine und mittlere Unternehmen (KMU) small and medium-sized enterprises (SMEs)

Pojem „malé a střední podniky“ je definován například v Příloze I čl. 2 NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 800/2008 ze dne 6. srpna 2008, kterým se v souladu s články 87 a 88 Smlouvy o ES prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné se společným trhem (obecné nařízení o blokových výjimkách), a to následovně:„Článek 2 Počet zaměstnanců a finanční prahy vymezující kategorie podniků 1. Kategorie mikropodniků, malých a středních podniků je složena z podniků, které zaměstnávají méně než 250 osob a jejichž roční obrat nepřesahuje 50 milionů EUR, nebo jejichž bilanční suma roční rozvahy nepřesahuje 43 milionů EUR. 2. V rámci kategorie malých a středních podniků jsou malé podniky vymezeny jako podniky, které zaměstnávají méně než 50 osob a jejichž roční obrat nebo bilanční suma roční rozvahy nepřesahuje 10 milionů EUR. 3. V rámci kategorie malých a středních podniků jsou mikropodniky vymezeny jako podniky, které zaměstnávají méně než 10 osob a jejichž roční obrat nebo bilanční suma roční rozvahy nepřesahuje 2 miliony EUR.“.

malus Malus malus

1. Malus je přirážka k pojistnému, pokud například ve stanoveném období nastala pojistná událost. 2. § 3b odst. 2 (1. věta) zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, ve znění pozdějších předpisů, zní: „(2) Při sjednávání výše pojistného v pojistné smlouvě zohlední pojistitel celkový předcházející škodný průběh pojištění odpovědnosti pojistníka, a to slevou na pojistném v případě bezeškodného průběhu pojištění nebo přirážkou k pojistnému v případě výplaty pojistného plnění z pojištění odpovědnosti.“. Malus je tedy opakem bonusu. Systém bonus-malus má motivovat k prevenci škod a v případě pojištění odpovědnosti z provozu vozidla pak k jízdě bez dopravních nehod se zaviněním pojištěného.

marketing Marketing marketing

  1. "Marketing je společenský a řídicí proces, kterým jednotlivci a skupiny získávají to, co potřebují a požadují, prostřednictvím tvorby, nabídky a směny hodnotných výrobků s ostatními." Viz Philip Kotler, Marketing Management, Victoria Publishing, Praha 1992, str. 4.
  2. "Marketing je způsob myšlení vycházející z vedení firmy, který zahrnuje všechny sféry její činnosti a který si staví trh, popřípadě klienty a jejich požadavky, za cílový a orientační bod.“. Viz Eduard Delisle, Marketing und Berufsbildung, Versicherungswirtschaft, Heft 22/1992, str. 1428.
  3. Marketing v pojišťovnictví má svá specifika, mezi něž patří například skutečnost, že: a) pojišťovnictví se řadí do sektoru služeb a prodávají se zde tzv. neviditelné produkty na rozdíl od televizorů, b) řada pojistných smluv, například životního pojištění, se uzavírá na 20 a více let; pojišťovna musí být blízko zákazníkovi a budovat vzájemný vztah na důvěře, c) kvalitní naídka vyžaduje znát více osobní a ekonomickou situaci zákazníka, aby mu mohl být navržen specifický program pojistné ochrany (role poradenství), d) při sjednávání pojištění hrají významnou roli pojišťovací zprostředkovatelé (viz J. Mesršmíd, Vybrané kapitoly z pojišťovnictví, kapitola Marketing v pojišťovnictví, ČAP 1996, str. 121).
  4. Uměním marketingu v pojišťovnictví jako v jiných oborech je zvolit správnou kombinaci nástrojů (mix čtyř základních prvků – produkt, pojistné, distribuce, propagace) pro zvolený tržní segment nebo cílovou skupinu. Cílová skupina může být vymezena dle věku, pohlaví, výše příjmu, povolání, stavu, mimopracovních aktivit apod. (viz J. Mesršmíd, Vybrané kapitoly z pojišťovnictví, kapitola Marketing v pojišťovnictví, ČAP 1996, str. 121).

maximální možná škoda Höchstmöglichschaden maximum possible loss (MPL)

Škoda, ke které může dojít při současném víceméně výjimečném působení nejnepříznivějších okolností a kdy v jejich důsledku je zásah proti požáru nedostatečný nebo vůbec žádný.

měkký trh weicher Markt soft market

Období upisovacího cyklu, kdy pojistné je relativně nízké a standardy pro selekci jsou méně přísné.

měnové riziko Wechselkursrisiko currency risk

Tímto rizikem se rozumí citlivost hodnot aktiv, závazků a finančních nástrojů na změny úrovně tržních cen směnných kurzů nebo jejich volatility [směrnice 2009/138/ES Solventnost II, čl. 105 odst. 5 písm. e)].

mez znehodnocení Entwertungsgrenze limit of depreciation

Pojem majetkového pojištění: při pojištění na novou hodnotu je nová hodnota pojistnou hodnotou pouze tehdy, pokud časová hodnota nepřekročí stanovenou mez nové hodnoty. Například u pojištění budov podnikatelů činí tato mez 40 %.

Copyright © 2024
Uložit
Předvolby uživatele cookies
Používáme soubory cookie, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud používání souborů cookie odmítnete, nemusí tyto webové stránky fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout všechny
Číst více
Essential
Tyto soubory cookie jsou potřebné pro správné fungování webových stránek. Nelze je zakázat.
Technické cookies
Přijmout
Analytics
Nástroje používané k analýze dat pro měření efektivity webových stránek a pochopení jejich fungování.
Google Analytics
+ jiné analytické cookies
Přijmout
Odmítnout