lowballing | podhodnocování |
Praxe účelového podhodnocování odhadů vztahujících se k pojistnému. |
|
lump sum benefit | jednorázové pojistné plnění |
Pojistné plnění, které je vyplaceno jednorázově, tedy není placeno v pravidelných splátkách. |
|
malpractice | nedbalost, zanedbání |
Například neodborné ošetření pacienta, neodborně vedené účetnictví apod. |
|
malpractice insurance | pojištění odpovědnosti při výkonu povolání |
Pojištění lékařů, právníků a jiných specialistů pro případ žalob na jejich nedbalost, chyby či opomenutí, která poškodila klienty. |
|
managed care | řízená péče |
Svodný název pro různé modely financování a organizace zdravotnictví; řízená péče má značný význam z hlediska úspory nákladů cestou kontroly a řízení výkonů též pro soukromé zdravotní pojištění. |
|
management risk | riziko selhání managementu |
Riziko spojené s nekompetentním managementem nebo s úmyslnými kriminálními činy managementu. |
|
manual rate | sazba z manuálu |
Sazba nalezená v manuálu sazeb (sazebníku), která se používá pro skupinu pojištěných. |
|
manuscript policy | pojistná smlouva v rukopisu |
Pojistná smlouva připravená specificky pro pojištěného (tedy jako v "rukopisu"). |
|
marine cargo | námořní náklad |
Pojištění námořního nákladu je úzce spojeno s obchodní praxí. Do mezinárodních transakcí je zapojen exportér, importér, jejich příslušné banky, pojistitel a speditér. Námořní pojistitel musí při sjednávání pojištění uvážit i dodací termíny, platební podmínky a jinou dokumentaci, která je velmi rozsáhlá. Nesmí opomenout důkladné posouzení povahy nákladu (zejména velikosti a hodnoty přepravovaného zboží). Je logické, že u malého a cenného zboží je v zásadě riziko větší než u objemově velkého nákladu s malou hodnotou. Důležitá je také trasa, přičemž změna trasy či odbočka může znamenat zánik pojištění. Pojistitel musí brát v úvahu též ekonomické prostředí, které ovlivňuje úroveň morálního hazardu. Při recesi se stává, že se uplatňují ve větší míře různé nároky na pojistné plnění u zboží, jež se obtížně prodává. Obecně lze tvrdit, že likvidace pojistné události u pojištění námořního nákladu trvá delší dobu; není neobvyklé, že to mohou být 2–3 roky. | |
marine hull | námořní kasko |
Námořní pojištění je významné především pro obchod. Jistě nepřekvapí, že jde o pradávné pojištění. První ve světě dochovaná pojistná smlouva, z roku 1347, se týká právě tohoto pojištění. Ve vyspělých zemích činí pojistné u námořního pojištění zhruba 2–3 % z celkového pojistného, avšak v rozvojových zemích je to podstatně více. Námořní pojištění lze rozčlenit na pojištění námořního kaska, tj. havarijní pojištění námořních plavidel, a na pojištění námořního nákladu (marine cargo). V rámci pojištění námořního kaska je obvykle pojištěna samotná loď (plavidlo), motor (strojovna), ale i nádrže na palivo a skladiště, a to do výše 25 % pojistné částky stanovené pro loď a motor. Pojistná smlouva se obvykle uzavírá na jeden rok. Pojištěním námořního kaska jsou kryty nejen škody na moři (potopení, najetí na mělčinu nebo špatné počasí), ale i odpovědnost vlastníka lodi za srážku (kolizi) a z toho vyplývající škodu na jiné lodi či na zařízení přístavu. Z pojištění odpovědnosti se hradí jen 75 % škody. Zbytek je kryt poolem vlastníků lodí, který je nazýván "klubem". Pojištění námořního kaska je uměním i vědou. Důležitou roli při upisování hraje věk lodi, její velikost a také druh konstrukce. | |