lowballing podhodnocování

Praxe účelového podhodnocování odhadů vztahujících se k pojistnému.

lump sum benefit jednorázové pojistné plnění

Pojistné plnění, které je vyplaceno jednorázově, tedy není placeno v pravidelných splátkách.

malpractice nedbalost, zanedbání

Například neodborné ošetření pacienta, neodborně vedené účetnictví apod.

malpractice insurance pojištění odpovědnosti při výkonu povolání

Pojištění lékařů, právníků a jiných specialistů pro případ žalob na jejich nedbalost, chyby či opomenutí, která poškodila klienty.

managed care řízená péče

Svodný název pro různé modely financování a organizace zdravotnictví; řízená péče má značný význam z hlediska úspory nákladů cestou kontroly a řízení výkonů též pro soukromé zdravotní pojištění.

management risk riziko selhání managementu

Riziko spojené s nekompetentním managementem nebo s úmyslnými kriminálními činy managementu.

manual rate sazba z manuálu

Sazba nalezená v manuálu sazeb (sazebníku), která se používá pro skupinu pojištěných.

manuscript policy pojistná smlouva v rukopisu

Pojistná smlouva připravená specificky pro pojištěného (tedy jako v "rukopisu").

marine cargo námořní náklad

Pojištění námořního nákladu je úzce spojeno s obchodní praxí. Do mezinárodních transakcí je zapojen exportér, importér, jejich příslušné banky, pojistitel a speditér. Námořní pojistitel musí při sjednávání pojištění uvážit i dodací termíny, platební podmínky a jinou dokumentaci, která je velmi rozsáhlá. Nesmí opomenout důkladné posouzení povahy nákladu (zejména velikosti a hodnoty přepravovaného zboží). Je logické, že u malého a cenného zboží je v zásadě riziko větší než u objemově velkého nákladu s malou hodnotou. Důležitá je také trasa, přičemž změna trasy či odbočka může znamenat zánik pojištění. Pojistitel musí brát v úvahu též ekonomické prostředí, které ovlivňuje úroveň morálního hazardu. Při recesi se stává, že se uplatňují ve větší míře různé nároky na pojistné plnění u zboží, jež se obtížně prodává. Obecně lze tvrdit, že likvidace pojistné události u pojištění námořního nákladu trvá delší dobu; není neobvyklé, že to mohou být 2–3 roky.

marine hull námořní kasko

Námořní pojištění je významné především pro obchod. Jistě nepřekvapí, že jde o pradávné pojištění. První ve světě dochovaná pojistná smlouva, z roku 1347, se týká právě tohoto pojištění. Ve vyspělých zemích činí pojistné u námořního pojištění zhruba 2–3 % z celkového pojistného, avšak v rozvojových zemích je to podstatně více. Námořní pojištění lze rozčlenit na pojištění námořního kaska, tj. havarijní pojištění námořních plavidel, a na pojištění námořního nákladu (marine cargo). V rámci pojištění námořního kaska je obvykle pojištěna samotná loď (plavidlo), motor (strojovna), ale i nádrže na palivo a skladiště, a to do výše 25 % pojistné částky stanovené pro loď a motor. Pojistná smlouva se obvykle uzavírá na jeden rok. Pojištěním námořního kaska jsou kryty nejen škody na moři (potopení, najetí na mělčinu nebo špatné počasí), ale i odpovědnost vlastníka lodi za srážku (kolizi) a z toho vyplývající škodu na jiné lodi či na zařízení přístavu. Z pojištění odpovědnosti se hradí jen 75 % škody. Zbytek je kryt poolem vlastníků lodí, který je nazýván "klubem". Pojištění námořního kaska je uměním i vědou. Důležitou roli při upisování hraje věk lodi, její velikost a také druh konstrukce.

Copyright © 2024
Save
Cookies user preferences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Read more
Essential
These cookies are needed to make the website work correctly. You can not disable them.
Technické cookies
Accept
Analytics
Tools used to analyze the data to measure the effectiveness of a website and to understand how it works.
Google Analytics
+ jiné analytické cookies
Accept
Decline