marine insurance námořní pojištění, pojištění lodní dopravy, pojištění dopravy a přepravy zboží

Pojištění dopravy a přepravy zboží; původně se tento pojem používal pouze pro námořní dopravu, nyní se často používá pro veškeré přepravní pojištění. V takovém případě se pak rozlišuje, zda jde o suchozemskou nebo námořní nebo i jinou přepravu.

market capitalisation tržní kapitalizace

Celková tržní hodnota kapitálu společnosti, která se vypočte vynásobením počtu vydaných akcií tržní cenou akcie.

market cycle tržní cyklus

Koncept tržního cyklu podává vysvětlení, jak se může stát tvrdý trh měkkým trhem a naopak. Tvrdý trh lze charakterizovat tak, že poptávka po pojištění převyšuje nabídku a v důsledku toho jsou sazby vysoké. Předtím existoval měkký trh a vývoj vedl k tomu, že musela být přijata korektivní opatření. Postupně mizí vzpomínky na předchozí negativní škodní průběh a pojistitelé chtějí za atraktivních sazeb stále více pojišťovat a na trh vstupují i noví pojistitelé. Řada z nich nemá dostatečné povědomí o specifikách tohoto podnikání, a proto se někdy hovoří o "poskytování naivní kapacity". V určitém bodě převýší nabídka poptávku, sazby dosáhnou svého vrcholu a pak začnou padat. To dopadne na celý trh, ale zvláště na pojistitele s tzv. "naivní kapacitou". Když jsou sazby na nízké úrovni a zákonitě přijdou škodní události, lídři trhu a jejich zajistitelé obvykle zatáhnou za brzdu. Kapacita se stane znovu vzácnou, sazby vystřelí nahoru a zpřísní se pojistné podmínky. Tržní cyklus se týká všech pojistných odvětví neživotního pojištění, ale v rozdílném stupni. Historická zkušenost ukazuje, že cesta od tvrdého k měkkému trhu a také od měkkého k tvrdému trhu trvá zhruba sedm let.

market players hráči na trhu

Jako každý trh se i pojistný trh skládá z kupujících a prodávajících. Prodejci jsou pojišťovny (pojistitelé) s tím, že v Evropě a Severní Americe má většina z nich formu akciové společnosti. Existuje ale také značný počet vzájemných pojišťoven (mutuals), které jsou vlastněny pojistníky. Některé pojišťovny zůstaly ve vlastnictví státu. Další kategorií jsou kaptivní pojišťovny. Jde o společnosti založené a vlastněné velkými korporacemi. Důvodem pro takové řešení může být možnost získat od zajišťoven levnější zajistnou ochranu nebo přesvědčení, že korporace mohou tímto způsobem efektivněji koordinovat své mezinárodní programy. Pokud jde o distribuci, resp. roli distribučních kanálů při prodeji pojištění, má každý národní pojistný trh svá specifika, často ovlivněná tradicí, postavením bankovního sektoru, příp. i regulací. Např. ve Spojeném království hrají důležitou roli při prodeji podnikatelských pojištění, průmyslových pojištění a specialit pojišťovací makléři (či obecně zprostředkovatelé), kdežto u pojištění domácnosti, motorových vozidel a úrazového pojištění nabývá na síle přímý prodej. Na pojistném trhu se realizuje také soupojištění. K pojištění některých náročných rizik může být vytvořen pojistný pool a nesmí se zapomenout na významnou roli zajišťoven.

market price tržní cena

Cena, za kterou bylo zboží, akcie nebo obligace nedávno koupeno nebo prodáno.

market risk tržní riziko

„Tržním rizikem“ se rozumí riziko ztráty nebo nepříznivé změny ve finanční situaci vyplývající přímo nebo nepřímo z kolísání úrovně a volatility tržních cen aktiv, závazků a finančních nástrojů (viz. Čl. 13 bod 31 směrnice 2009/138/ES - Solventnost II).

market value tržní hodnota

Cena, za niž mohou aktiva změnit majitele při prodeji na volném trhu.

MAT (Marine, Aviation, Transit) insurance námořní, letecké a dopravní pojištění

1. Pojištění obvykle velkých lodí (havárie a odpovědnost), letadel (havárie a odpovědnost) a přepravovaného zboží (pro vybraná pojistná nebezpečí).

2. V návrhu rozhodnutí Rady o postoji v rámci Smíšené rady EU - Mexiko ke změnám rozhodnutí Smíšené rady č. 2/2001, Příloha I, ČÁST A, bod 3, COM (2008), 372 final, je pro pojem "MAT" použit tento překlad: "pojištění námořní a letecké dopravy a pojištění ostatní přepravy".

matching assets odpovídající aktiva

Odpovídajícími aktivy se rozumí pokrytí závazků z pojištění, jejichž splatnost může být požadována v určité měně, aktivy vyjádřenými nebo realizovanými ve stejné měně (viz. Čl. 1 směrnice 2002/83/ES o životním pojištění).

matching risk riziko (nedocílení) shody

Toto riziko znamená, že budoucí peněžní toky generované aktivy neodpovídají peněžním tokům, jež vyžadují odpovídající pasiva.

Copyright © 2024
Save
Cookies user preferences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Read more
Essential
These cookies are needed to make the website work correctly. You can not disable them.
Technické cookies
Accept
Analytics
Tools used to analyze the data to measure the effectiveness of a website and to understand how it works.
Google Analytics
+ jiné analytické cookies
Accept
Decline