average | poměrné dělení |
Pokud by pojistitel vyplatil Poměrné dělení je metoda řešení podpojištění v majetkovém pojištění. Pokud by pojistitel vyplatil pojištěné osobě, která byla podpojištěna, celou výši škody, tak ta by měla z pojištění zisk, jelikož zaplatila menší pojistné, než měla zaplatit. To by nebylo fér vůči jiným pojistníkům a byl by také porušen princip náhrady škody. Proto pojistné smlouvy ve Spojeném království obsahují "average clause" (pravidlo poměrného dělení; doložku o podpojištění). Nejlépe to lze vysvětlit na konkrétním příkladě. Jestliže má majetek hodnotu 100 000 EUR a byl pojištěn jen na 60 000 EUR, tak v případě pojistné události neuhradí pojistitel 100 % škody, ale jen 60 %. V Německu lze za určitých okolností od poměrného dělení upustit. Obecně se neuplatňuje u velmi malých škod a v případech, kdy pojistnou částku stanovil expert, tedy nikoli pojistník. | |
average | škoda, podpojištění |
|
|
average adjuster | havarijní komisař |
Expert, který oceňuje a rozděluje škody v námořním pojištění. |
|
aviation insurance (1) | letecké pojištění |
Pojištění majetku (letadel) i odpovědnosti leteckého dopravce. |
|
aviation insurance (2) | letecké pojištění |
Leteckým pojištěním se v zásadě rozumí pojištění majetku (letadel) i odpovědnosti leteckého dopravce. Letecké pojištění se ale týká dvou odlišných trhů: jednak se sjednává pojištění komerčních letadel pro cestující (dopravní letadla – letecké společnosti), a to obvykle na bázi flotil, a jednak se pojišťují malé soukromé nebo komerční stroje, které vlastní jednotlivci nebo korporace. Zde bude věnována pozornost prvnímu případu. V rámci pojištění letadel lze obvykle v jedné pojistné smlouvě sjednat pojištění odpovědnosti, havarijní pojištění i úrazové pojištění pro posádku a cestující. Celková potřebná kapacita na jednu flotilu může být až 2 mld. USD. U havarijního pojištění je pojistné kalkulováno v zásadě z pojistné částky. Existují dva možné způsoby krytí: a) báze pojištěné hodnoty – pojistné plnění se vypočítává z hodnoty letadla v době vzniku škody, která může být nižší než pojistná částka; b) báze dohodnuté (nové) hodnoty – výše celkové škody je dohodnuta již ve fázi upisování. Varianta b), která znamená "nové za staré", je obvyklá při pojišťování velkých leteckých společností, kdežto varianta a) se používá pro pojištění starších letadel. Pojištění odpovědnosti provozovatele letadla je v EU povinné. Limity pojistného plnění se standardně sjednávají v souladu se směrnicí 785/2004/EU, ale pojistitel může jít i nad rámec daný touto směrnicí. Pojistné u pojištění flotil se kalkuluje např. podle počtu cestujících, počtu odletů nebo celkové vzdálenosti, kterou letadla urazí za danou dobu. Pokud se pojistné vypočítává dle jednotlivého letadla, bere se v úvahu např. počet sedadel, typ letadla apod. | |
avoidance | zrušení, odstoupení, obcházení |
|
|
backwater | vzdutí vody ("zpětná voda") |
Zvýšení hladiny vody v řece kvůli přerušenému toku nebo výrazně snížený průtok v důsledku sesuvu půdy; může jít též o ucpání řečiště ledovou zácpou apod. |
|
bailee | uschovatel, držitel zástavy, zástavní věřitel |
Osoba, která je dočasně držitelem majetku jiné osoby. Má pojistný zájem s ohledem na odpovědnost za majetek v držení (úschově). |
|
balance sheet | rozvaha, bilance |
Rozvaha se skládá ze strany aktiv a pasiv:
|
|
balanced scorecard | seznam pro vyvážené hodnocení |
Systém ukazatelů, který zohledňuje všechny faktory důležité pro úspěch podniku; umožňuje jejich měření a dává je do souvislostí. |
|