flood maps povodňové mapy, zátopové mapy, záplavové mapy

Jsou většinou zpracovávány pro jednotlivá města/obce; vymezují ohrožená území (kde se nesmí nebo by se nemělo stavět).

flood precaution protipovodňové opatření

V řadě případů jsou podmínkou pro sjednání podnikatelských pojištění (například v chemickém průmyslu - ukotvení nádrží, zabránění výtoku kapalin; klasickou prevencí jsou protipovodňové stěny/valy).

flood risk zones rizikové zóny záplav

Nejdříve je účelné si připomenout, že pojistné riziko může být definováno i jako "míra pravděpodobnosti vzniku pojistné události vyvolané pojistným nebezpečím". V pojistných podmínkách je definována též povodeň i záplava a definice jednotlivých pojistitelů nejsou nebo nemusí být identické. Faktem je, že v souvislosti s klimatickými změnami se zvyšuje riziko povodní a záplav. Např. ČR postihly katastrofické povodně v letech 1997 a 2002. Pojistitelé na tento vývoj reagují celou řadou opatření a jedním z nich je lepší oceňování rizika. Jelikož riziko záplavy není ve všech oblastech dané země stejné, byly většinou na úrovni některých národních asociací pojišťoven vytvořeny povodňové mapy a v nich byly vyznačeny rizikové zóny záplav. Pokud jde o ČR, lze odkázat na informace České asociace pojišťoven (http://www.cap.cz/kalkulacky-a- aplikace/povodnove-mapy). Asociace britských pojistitelů rozdělila zemi na tři zóny: a) oblasti s pravděpodobností záplavy v roce ve výši 0,5 %, což představuje záplavu jednou za 200 let (oblasti s nízkým rizikem); b) oblasti s mírným (průměrným) rizikem, s pravděpodobností 1,3 % (tj. jednou za 75 let); c) pokud jde o pravděpodobnost vyšší než 1,3 %, jedná se o oblasti s vysokým rizikem. V oblastech s nízkým a průměrným rizikem se sjednává pojištění domácnosti a pojištění majetku malých podnikatelů za normálních podmínek. V oblastech s vysokým rizikem záplav provádějí pojistitelé individuální oceňování rizika. Berou se v úvahu např. preventivní opatření státu (např. budování hrází, protipovodňové stěny apod.). Stát může využít poznatky pojistitelů, a proto funguje úzká vzájemná spolupráce.

focus group cílová skupina

1. Určitá skupina osob, která je dotazována na osobní postoje k jednotlivým otázkám (například k pojištění). 2. Skupina osob, která je cílem určité reklamní kampaně nebo marketingové aktivity. Může jít o skupinu vybranou podle věku, pohlaví, příjmu, zájmů apod.

follow the fortunes sdílet osud

Doložka v zajišťovací smlouvě, kterou se zajistitel zavazuje sdílet osud pojistitele. Doložka znamená, že jakmile bylo riziko jednou postoupeno zajistiteli, tak se podílí na obchodu (riziku) za stejných podmínek jako pojistitel.

follow the lead řídit se vedoucím pojistitelem

Soupojistitelé mají tendenci se řídit postupem vedoucího pojistitele při upisování či změně pojistné smlouvy.

fortuitous event nahodilá událost

Událost, která nastala náhodou, bez záměru či úmyslu kohokoliv.

franchise koncese (výsada, licence), franšíza

  1. Daná osoba poskytne jiné osobě výlučné právo vyrábět nebo prodávat výrobky v určité zemi, oblasti, městě apod., a to za dohodnutý poplatek.
  2. Franšíza je procento pojistného plnění, které pojišťovna nehradí. Cílem je omezit velmi malé nároky a uspořit náklady na šetření škodných událostí. Je třeba rozlišit franšízu odčetnou, tj. spoluúčast, která se od pojistného plnění odečítá vždy a integrální.

free asset ratio podíl volných aktiv

Ukazatel přesahu volných aktiv společnosti nad aktivy stanovenými zákonem ke krytí jejích závazků vůči pojistníkům.

free of capture and seizure clause doložka o vyloučení zajetí a konfiskace lodi

Doložka v pojistné smlouvě u námořního pojištění týkající se vyloučení válečných rizik.

Copyright © 2024
Save
Cookies user preferences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Read more
Essential
These cookies are needed to make the website work correctly. You can not disable them.
Technické cookies
Accept
Analytics
Tools used to analyze the data to measure the effectiveness of a website and to understand how it works.
Google Analytics
+ jiné analytické cookies
Accept
Decline