sólo dohled | Soloaufsicht | solo supervision |
Dohled povolené finanční společnosti orgánem dohledu v jurisdikci, v níž byla daná společnost založena jako samostatný subjekt (přímý dohled nad jedním subjektem; používá se pro odlišení dohledu nad skupinou). |
||
solventnost | Solvabilität | solvency |
|
||
Solventnost I | Solvency I | Solvabilität I |
Míra solventnosti je v podstatě kapitálová přiměřenost pro pojišťovny. Směrnice první generace poskytly standard pro finanční integritu pojišťoven v rámci tehdejšího EHS (první směrnice o neživotním pojištění, 73/239/EHS, a první směrnice o životním pojištění, 79/267/EHS). Účelem bylo zajistit, aby pojišťovna měla dodatečné fondy nad úroveň rezerv kvůli krytí výkyvů ve škodním průběhu. V § 22 odst. zákona č. 363/1999 Sb., o pojišťovnictví, bylo stanoveno, že "pojišťovna nebo zajišťovna je povinna po celou dobu své činnosti disponovat vlastními zdroji nejméně ve výši minimální míry solventnosti, kterou se rozumí výše vlastních zdrojů vypočítaná způsobem, který stanoví ministerstvo vyhláškou". Ve vyhlášce č. 75/2000 Sb., kterou se provádí zákon č. 363/1999 Sb., o pojišťovnictví a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojišťovnictví), byl určen výpočet skutečné míry solventnosti (tj. hodnoty vlastních zdrojů) a v jejím § 6 byl stanoven výpočet minimální míry solventnosti pro neživotní pojišťovnu, zajišťovnu a životní pojišťovnu. Například minimální míra solventnosti neživotních pojišťoven se vypočítávala buď z objemu pojistného, nebo z nákladů na pojistná plnění. Solventnost I (i výše zmíněné české právní předpisy) patří již do historie regulace pojišťovnictví, proto zájemce o přesný postup kalkulace lze odkázat na výše uvedené směrnice a českou prováděcí vyhlášku. Na druhé straně má smysl pokusit se o vymezení silných a slabých míst režimu Solventnost I, což nakonec vedlo k přípravě režimu Solventnost II. Ke slabinám byly řazeny například tyto aspekty: 1. není brána řádně v úvahu povaha rizikového portfolia a rozdílná míra rizik; 2. minimální míra solventnosti může být kalkulována též z objemu pojistného. Zvýšení pojistného tak může zvýšit potřebu kapitálu, což je nelogické; 3. není bráno adekvátně v úvahu zajištění; 4. je ignorováno investiční riziko; 5. je ignorována možná synergie mezi typy rizika v portfoliu, což by mohlo snížit kapitálové požadavky; 6. některé členské státy přijaly přísnější pravidla než Solventnost I, takže přestal existovat jednotný standard; 7) Solventnost I nebere v úvahu otázku vlastnictví – komu pojišťovna patří. Za výhody Solventnosti I se považovala například: 1. jednoduchost (výpočtu); 2. znalost jejích omezení (komplexnější režim může dávat iluzi jistoty); 3. pojišťovnictví přežilo finanční a ekonomickou krizi let 2007–2009 se Solventností I docela dobře; 4. Solventnost I může být rozšířena, pokud není pokládána za dosti bezpečnou. Některé členské státy EU tak postupovaly, jako například Nizozemsko; 5. Solventnost I má vyšší kapitálové požadavky pro katastrofické riziko. |
||
Solventnost II | Solvency II | Solvabilität II |
Vzhledem ke slabinám režimu Solventnost I (vymezeným u pojmu Solventnost I) začala Evropská komise připravovat v květnu 2001 nový režim, který byl nazván "Solventnost II" (S II). Možná vůbec první zmínka o nutnosti upravit solventnost v pojišťovnictví byla obsažena v dokumentu Evropské komise MARKT/2095/99. Podstatou kritiky bylo, že systém nepřesně odráží vystavení pojišťovacích podniků technickým a finančním rizikům. Klíčovým prvkem v projektu S II je směrnice S II (2009/138/ES). Naprosto zjednodušeně lze konstatovat, že podstatou S II je důkladné ocenění rizik, jimž pojišťovna čelí nebo může čelit v budoucnu, a na základě toho odpovídající kalkulace kapitálových požadavků. Projekt S II netvoří pouze výše uvedená směrnice (a její novely). Je členěn do několika úrovní: - úroveň 1 – směrnice 2009/138/ES (a její novely); - úroveň 2 – akty v přenesené pravomoci, implementační opatření; - úroveň 2,5 – technické normy EIOPA; - úroveň 3 – obecné pokyny a doporučení EIOPA; - úroveň 4 – kontrola plnění a vynucování implementace legislativy Evropskou komisí. |
||
solventnostní kapitálový požadavek | Solvenzkapitalanforderung | solvency capital requirement |
|
||
solventnostní test | Solvenztest | solvency test |
Test, který má prokázat soulad se zákonnými solventnostními požadavky. Solventnost je právním předpisem upravena již například ve Švýcarsku. |
||
souběžné pojištění | Nebenversicherung | collateral insurance |
Jde o typ množného pojištění, které vzniká, vztahují-li se dvě nebo více soukromých pojištění na totéž pojistné riziko pojištěné pro stejné období. O souběžném pojištění se hovoří tehdy, jestliže souhrn pojistných částek nepřesahuje pojistnou hodnotu pojištěného majetku, nebo souhrn limitů pojistného plnění nepřesáhne skutečnou výši vzniklé škody. |
||
souběžné provozování pojištění | gleichzeitiges Betreiben von Versicherung | simultaneous operation of insurance |
|
||
soukromé pojištění | Privatversicherung | private insurance |
|
||
soukromé zdravotní pojištění | private Krankenversicherung | private health insurance |
|
||