Praha 20. února 2024 – Devět z deseti Čechů považuje za velmi rizikové chování, pokud řidiči věnují za jízdy svou pozornost mobilnímu telefonu. I když to víme, přesto se tím neřídíme. Podle výzkumu České asociace pojišťoven (ČAP) 53 % řidičů totiž přiznává, že při řízení někdy používá mobilní telefon. Mobilní telefon přitom odvádí pozornost od řízení, a tím výrazně zvyšuje riziko nehod. Prodlužuje se reakční doba, což odborníci přirovnávají k řízení pod vlivem alkoholu.
Podle výzkumu ČAP si naprostá většina Čechů uvědomuje rizikovost manipulace s mobilním telefonem během jízdy. Toto chování označilo za velmi rizikové 93 % respondentů a považuje ho za druhé nejhorší po agresivní jízdě.
„I jediný pohled do mobilu může způsobit nedozírné následky. Řidič ohrožuje nejen sebe a své blízké, ale i ostatní účastníky dopravního provozu. Před tímto chováním jsme varovali už v roce 2018 kampaní NEPOZORNOST ZABÍJÍ. Ačkoliv se nám tehdy k používání mobilů za jízdy přiznaly dvě třetiny řidičů a v porovnání s letošním průzkumem tento počet lidí klesá, stále jde o alarmující číslo a zbytečný hazard, který vědomě podstupuje příliš mnoho řidičů,“ upozorňuje Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.
Podle průzkumu více než čtvrtina (28 %) řidičů za volantem píše SMS, e-maily nebo zprávy v chatovacích aplikacích. Toto rizikové chování ještě zvyšuje rostoucí trend využívání řady sociálních sítí a komunikace na nich.
Pozornost řidičů od dění na vozovce však neodvádí jen obrazovka mobilního telefonu. Podobně rizikové jsou i infotainmentové systémy ve vozidlech. Ty sice přináší řadu výhod, jako je navigace, hands-free telefonování a přístup k médiím, ale jejich složité rozhraní vyžaduje část pozornosti řidičů. „Je nezbytné, aby tyto systémy byly intuitivní, snadno použitelné a minimalizovaly potřebu odvracet pohled řidiče od silnice,“ uvádí Jan Matoušek.
Doména mladých řidičů
Analytici Portálu nehod se podívali na nehody spojené s používáním mobilního telefonu za jízdy pomocí tzv. text miningu (nástroj na vytěžení dat z textových popisů nehod) a zjistili, že za posledních deset let u téměř poloviny nehod z nepozornosti s mobilním telefonem v ruce seděli za volantem řidiči do 31 let. Závěry přinesli i z hlediska následků nehod, kdy mobilní telefon v ruce v porovnání se všemi nehodami z nepozornosti trojnásobně zvyšuje riziko vážné nehody a výrazně vyšší jsou i způsobené škody.
„Mezi příčiny nehod, které zavinila nepozornost spojená s mobilem, patří i situace, kdy řidič hledal mobilní telefon ve vozidle nebo sbíral spadlý mobil. Další častou příčinou je, že se řidič podíval za jízdy na displej telefonu, který byl třeba vedle něj na sedadle spolujezdce, či pohlédl na vyzvánějící telefon. A samozřejmě nejčastější příčinou je samotná manipulace s telefonem během jízdy – řidič ho držel v ruce, psal zprávy, telefonoval a podobně,“ komentuje Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod. „Velmi častá je situace, kdy řidiči stojí na místních komunikacích ve městech v kolonách a při pomalém pojíždění si kontrolují na mobilu maily, komunikují přes sociální sítě a podobně. Pozornost věnovaná telefonu namísto provozu je pak důvodem srážek,“ doplňuje Jan Chalas.
Zpřísnění sankcí
Na časté používání mobilního telefonu při řízení reagovala také novela zákona o silničním provozu, která zpřísnila sankci za použití mobilního telefonu během řízení na čtyři body z původních dvou. Peněžní sankce se zvýšila u blokové pokuty z 1000 Kč na 2500 až 3500 Kč a ve správním řízení z 1500 až 2500 Kč na 4000 až 10 000 Kč.
------------
Informace o výzkumu: Výzkum pro Českou asociaci pojišťoven realizovala výzkumná agentura IPSOS na reprezentativním vzorku populace ČR ve věku 18–79 let. Celkem bylo osloveno 819 řidičů. Výzkum proběhl v listopadu 2023.
Informace o Portálu nehod: Portál nehod (www.portalnehod.cz) již více než dva roky napomáhá bezpečnosti silničního provozu. Pravidelně hodnotí rizikovost jednotlivých lokalit častých dopravních nehod v České republice, publikuje analýzy dopravní nehodovosti a je také spoluorganizátorem regionálních dopravních konferencí.