Praha 21. října 2024 – Každý druhý řidič se na českých silnicích necítí bezpečně. Důvod? Chování ostatních. Podle pravidelného průzkumu České asociace pojišťoven ale ti samí Češi přiznávají, že nedodržují pravidla a páchají přestupky. A to i ty, které považují za velmi nebezpečné. Nejčastěji překračují povolenou rychlost.
51 % – tolik českých řidičů se podle aktuálních výsledků pravidelného průzkumu České asociace pojišťoven necítí na silnicích bezpečně. Viní z toho ostatní účastníky dopravy, kteří jsou podle nich agresivní, bezohlední a porušují pravidla. „Češi se setkávají s nejrůznějšími projevy agresivity, od vybržďování přes gestikulaci nebo pokřikování a nadávky. Je to dlouhodobý problém,“ vysvětluje výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
Nebezpečnost přestupku od páchání neodrazuje
Za nepřípustné považují Češi především řízení pod vlivem alkoholu nebo návykových látek, a to v 96 %. Vadí jim ale také předjíždění v nebezpečném nebo nepřehledném úseku (97 %) či jízda na červenou (96 %). Své vlastní chování ale považují za bezproblémové a 12 % řidičů by dokonce u sebe nemělo podle vlastních slov co změnit.
Při přímé konfrontaci však čeští řidiči připouštějí, že pravidla silničního provozu nedodržují. „Češi velmi dobře vědí, co je nebezpečné chování na silnici a u ostatních řidičů ho kritizují. Pro to samé chování ale u sebe vždy najdou omluvu,“ doplňuje Jan Matoušek. Překročení nařízené rychlosti nebo její nepřizpůsobení všem aktuálním okolnostem bylo od roku 2020 příčinou více než 60 tisíc dopravních nehod.
Překročení povolené rychlosti v obci i mimo ni je přitom nejčastěji přiznávaným přestupkem. Češi se ale dopouští i těch nejzávažnějších přestupků jako je řízení pod vlivem alkoholu nebo návykových látek. K tomu se přiznalo 6 % řídících respondentů. „Největší rozpor se ukázal u nedodržování bezpečné vzdálenosti, které Češi považují za velmi nebezpečné, zároveň se ho ale polovina dotazovaných řidičů dopouští,“ upřesňuje Kateřina Rábová z výzkumné agentury Ipsos, která průzkum realizovala.
Přestupek |
Vnímáno jako nebezpečné |
Páchání |
Řízení pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek |
96 % |
6 % |
Předjíždění v nebezpečném/nepřehledném úseku |
97 % |
9 % |
Jízda na červenou |
96 % |
9 % |
Nedodržování bezpečné vzdálenosti |
93 % |
48 % |
Překročení rychlosti o 40 km/h v obci nebo o 50 km/h mimo obec |
92 % |
17 % |
Používání telefonu za jízdy |
92 % |
34 % |
Překročení rychlosti o 20 km/h v obci nebo o 30 km/h mimo obec |
84 % |
34 % |
Překročení rychlosti o více než 5 km/h v obci nebo o méně než 30 km/h mimo obec |
52 % |
72 % |
Nebezpečnost jednotlivých přestupků ukazují statistiky příčin nehod z posledních let. „Ze zmíněných statistik vyplývá jako nejrizikovější příčina dopravních nehod nepřiměřená rychlost, kde od roku 2020 policie evidovala přes 60 tisíc případů s podílem přítomnosti alkoholu u 11 těchto nehod, přičemž na všech nehodách se alkohol podílí asi v 5 %,“ uvádí Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.
Vybrané příčiny dopravní nehody |
Počet nehod od roku 2020 |
Všechny druhy nepřiměřené rychlosti a jejího nepřizpůsobení okolnostem provozu |
60 056 |
Předjíždění |
6 148 |
Jízda na červenou |
1 889 |
Nedodržování bezpečné vzdálenosti |
23 051 |
-----------------------
O průzkumu:
Průzkum České asociace pojišťoven Vnímání dopravní bezpečnosti realizuje nezávislá výzkumná agentura Ipsos. V roce 2022 proběhl sběr dat v září, a to jako on-line dotazníkové šetření na 1000 respondentech (z toho 790 řidičích) ve věku 18–79 let v kvótním výběru podle pohlaví, věku, vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště a skupinové diskuse. Druhá vlna průzkumu proběhla v listopadu 2023 a účastnilo se ho 1023 respondentů (z toho 819 řidičů).