- Kodex etiky v pojišťovnictví (dále jen „Kodex“) byl přijat shromážděním členů České asociace pojišťoven (ČAP) v roce 1995 a od té doby byl několikrát novelizován. Pro členy asociace je Kodex závazný a souhlas s ním je podmínkou členství. Členové asociace se při své činnosti řídí zásadami uvedenými v tomto kodexu a v Etickém kodexu finančního trhu. Kodex stanoví etické normy a zásady jednání a chování v pojišťovnictví (dále jen „etické normy“), které budou ve své praxi uplatňovat pojišťovny, jejich zaměstnanci a pojišťovací zprostředkovatelé, kteří vykonávají zprostředkovatelskou činnost pro tyto pojišťovny.
- Mezi obecné zásady chování pojišťoven patří dle bodu II Kodexu například: „1.1 Pojišťovny respektují dobré mravy, pravidla hospodářské soutěže a zvyklosti. Soutěž mezi pojišťovnami smí být vedena jedině pomocí čestných a poctivých prostředků. Pojišťovny musí respektovat pravidla pro tvorbu pojistného. Při účasti ve výběrových řízeních pojišťovny dodržují pravidla poctivého obchodního styku a neposkytují neodůvodněné výhody. Pojišťovny se vyvarují všeho, co by mohlo porušit důvěru klientů a vyvolat zkreslený dojem o jejich službách. Zvláště se pak vyvarují nepravdivých, pomlouvačných a opovržlivých výroků o jiných pojišťovnách, jejich zaměstnancích a pojišťovacích zprostředkovatelích. 2.2 Šíření informací o jiných pojišťovnách je nepřípustné, pokud by jim mohlo přivodit újmu nebo poškození jejich dobrého jména. 2.3 Veškerá reklama je vedena pravdivě, v souladu s pravidly hospodářské soutěže a především bez prvků klamavé reklamy. To platí i pro srovnávání vlastní služby se službami jiných pojišťoven.“.
- V Kodexu je stanoveno, že spory mezi pojišťovnami a stížnosti klientů, týkající se porušení pravidel Kodexu, může v ČAP řešit v rámci smírčího jednání Etický výbor ČAP.
- V Kodexu jsou upraveny i sankce za jeho porušení. Počítá se se sankcemi podle stanov ČAP a se sankcemi morální povahy (například interní zveřejnění nálezu smírčího jednání).