Televizní rozhovor s J. Matouškem, výkonným ředitelem ČAP

Datum vydání: 22.03.2021 
ČT 24 | Rubrika: 13:20 Studio ČT24 
Přepis reportáže:
 
Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka
Pojišťovny před letošní letní sezónou pojistily proti krachu o desítky procent méně cestovních kanceláří než loni. Důvodem je nestabilní situace na trhu způsobená pandemií covidu. V únoru evidovalo ministerstvo pro místní rozvoj asi 660 cestovních kanceláří, tedy zhruba o 200 méně než loni. A další podrobnosti nám řekne Jan Matoušek výkonný ředitel České asociace pojišťoven, dobré odpoledne Vám přeji.

Jan MATOUŠEKvýkonný ředitelČeská asociace pojišťoven
Dobrý den.

Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka
Tak ještě přidám další čísla. Celkem přerušily svou činnost skoro 4 desítky cestovních kanceláří, mezi nimi třeba i Firo Tour, další 3 byly zrušené a 2 vyhlásily úpadek. Můžeme ta čísla interpretovat přímo tak, že v průběhu minulého roku zkrachovalo výrazné množství cestovních kanceláří?

Jan MATOUŠEKvýkonný ředitelČeská asociace pojišťoven
Tak zatím nemůžeme příliš mluvit o významném množství krachů větším, ale je jich určitě více a bohužel ten trend bude nepochybně negativní, protože je asi zjevné, že situace v oblasti cestovního ruchu spojená s tou nemožností cestovat je velmi špatná. To finanční zdraví cestovních kanceláří se díky tomu významně zhoršilo, kromě toho cestovní kanceláře ještě budou muset vlastně v létě vyplácet takzvané vouchery klientům, kteří kryjí částky, kteří klienti zaplatili za ty nerealizované zájezdy, což zároveň povede samozřejmě k dalšímu zhoršení toho finančního zdraví cestovních kanceláří. To, co se na tom trhu momentálně děje je, že pojišťovny a jejich zajistitelé samozřejmě nemohou rezignovat na hodnocení rizika a vede to k tomu, že skutečně se některým cestovním kancelářím nedaří na tom trhu pojištění získat. Když bysme si řekli, co to v praxi znamená, tak pro, ta absence pojištění nebo to, že ta cestovní kancelář nezíská to pojištění, to pro ní znamená, že musí ukončit činnost, protože pojištění proti úpadku je /nesrozumitelné/ podmínkou podnikání těch cestovních kanceláří.

Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka
Rozumím. Jak často se tedy vůbec stává, že pojišťovny odmítnou cestovní kancelář pojistit?

Jan MATOUŠEKvýkonný ředitelČeská asociace pojišťoven
Tak sama jste vlastně řekla, že těch případů bylo řádově pár desítek. Těch cestovních kanceláří je tady velké množství, kolem 650, ono jich mezi tím řada sama už ukončila činnost. Ta situace dnes, bohužel, nevypovídá nic o tom, jaká může být zítra, protože tam vidíme velký systémový problém spočívající v tom, že pojišťovny samy o sobě nemůžou krýt celá ta rizika. Některé ty pojistky velkých cestovních kanceláří jsou řádově mnoha set milionové a musí rizika i z pohledu legislativy a evropských pravidel jaksi dělit si, nebo se o ně dělit s mezinárodními zajistili. A bohužel už řada mezinárodních zajistitelů tvrdí, že z tohoto trhu odejde. Jeden z nich, snad největší, oznámil pojišťovnám, že nebude /nesrozumitelné/ pokračovat /nesrozumitelné/. To bohužel znamená, že na podzim můžou být pojišťovny v situaci, kdy nechystáme pojištění /nesrozumitelné/ téměř nemožné /nesrozumitelné/ cestovní kanceláře pojišťovat.

Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka
Prosím, pojmenujte ještě ty konkrétní důvody, které k tomu právě pojišťovny vedou. Prostě, kdy je cestovní kancelář tak riziková, že se prostě nedá pojistit?

Jan MATOUŠEKvýkonný ředitelČeská asociace pojišťoven
To se nedá říct samozřejmě paušálně, protože každá pojišťovna sama o sobě vyhodnocuje finanční zdraví té cestovní kanceláře. To znamená počty prodaných zájezdů, její výhled, kolik prodává aktuálně, celou výši závazků. Samozřejmě ne všechny cestovní kanceláře do toho krizového období vstupovaly, řekněme, stejně finančně a obchodně, obchodně zdatné. To je všechno to, co pojišťovna musí vyhodnotit, zároveň to chce vědět taky zajistitel, který přebírá značnou, značnou část rizika a podle toho se pojišťovna musí rozhodnout, jestli tohle riziko je ještě schopna krýt.

Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka
Jak se to všechno může potom dotknout právě klientů cestovních kanceláří?

Jan MATOUŠEKvýkonný ředitelČeská asociace pojišťoven
Těch se to nedotkne prakticky vůbec, protože pojišťovna vždy kryje, i když ta pojistka skončí, ta cestovní kancelář nezíská žádnou jinou, tak pojišťovna pořád kryje ty závazky, které vznikly za dobu toho pojištění. To znamená, reálně pro klienty to má jedině vliv spočívající v tom, jestli ten cestuje, zájezd musí koupit někde jinde, protože ty peníze, které utratili u té cestovní kanceláři buď vrátí ta samá cestovní kancelář nebo v případě úpadku jim je potom právě z toho pojištění vyplatí pojišťovna.

Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka
Ještě poslední věc, to je možná také individuální, jak je to vůbec s cenami pojištění pro cestovní kanceláře?

Jan MATOUŠEKvýkonný ředitelČeská asociace pojišťoven
Za Asociaci nemůžeme sbírat cenové údaje. To bysme rozhodně nebyly v souladu se soutěžním právem. Čili, tohle je otázka, kterou já nemohu komentovat.

Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka
Tak alespoň řádově by to nešlo? Nebo to musí zůstat opravdu tajemstvím?

Jan MATOUŠEKvýkonný ředitelČeská asociace pojišťoven
Ne, opravdu, to se omlouvám, my tyhle údaje skutečně nesbíráme. Ale to, co možná důležitější, je budoucnost toho, toho produktu. Protože my rozhodně se nechceme smířit s tím, že bysme vystavili cestovní kanceláře někdy na podzim situaci, že řekneme: omlouváme se, nemáme zajištění a nedokážeme už nadále, nadále pojistit, proto my poměrně intenzivně jednáme s ministerstvem pro místní rozvoj a s ministerstvem financí o nějakém způsobu řešení, který by jaksi umožňoval, aby cestovní kanceláře nadále mohly podnikat, aby na podzim byly schopny to pojištění povinné získat.

Zuzana TVARŮŽKOVÁ, moderátorka
Pane řediteli, děkuji vám za rozhovor pro zpravodajskou čtyřiadvacítku a na shledanou.

Jan MATOUŠEKvýkonný ředitelČeská asociace pojišťoven
Já děkuji, na shledanou.