Poradna rubriky Moje peníze

Datum vydání: 15.02.2021
Zdroj: Deník VLM
Vydavatel: VLTAVA LABE MEDIA, a.s.
 
OTÁZKA:

O Vánocích u nás hořelo. Pojišťovna však nechce uhradit celou škodu. Jak postupovat?
Hana Janstová, Všetaty

ODPOVĚĎ (prof. Alena Macková, ombudsmanka Kanceláře ombudsmana České asociace pojišťoven):

Pochopitelně, kdykoli se můžete obrátit na soud. Spory o náhradu škody jsou však pro žalobce poměrně náročné, takže soudní řízení považuji za krajní řešení neshod s pojišťovnou. Ještě před tím, než podáte žalobu, se raději obraťte na naši Kancelář ombudsmana České asociace pojišťoven. Snažíme se o mimosoudní řešení sporů a děláme vše pro vyřešení každého případu. Vyslechneme si obě strany a navrhneme východisko. Naše zkušenost ukazuje, že někdy jde jen o nedorozumění: například nám spotřebitel doloží něco důležitého, co dříve opomenul.
Časté jsou i neshody ohledně tzv. výluk, tedy toho, co pojištění nekryje. Bohužel se stává, že spotřebitel si smluvní podmínky přečte, až když je pozdě. Výsledkem našeho angažmá je obvykle dohoda obou stran. Pro vyšší míru jistoty může být sjednána i formou notářského zápisu či soudního smíru. Na vyřízení máme 90 dní (příp. 180), přičemž tato pomoc je bezplatná a neveřejná. Více na www.ombudsmancap.cz .