Řidiči ve věku 18-25 let mají 2,5 krát větší pravděpodobnost, že způsobí nehodu, uvádí Jan Matoušek

 

Datum vydání: 27.07.2022

Zdroj: radiozet.cz

Odkaz na článek: https://1url.cz/xro0p

 

„Rychlá jízda je adrenalin, která mladé řidiče baví. Je ale nejčastějším důvodem dopravních nehod,“ upozorňuje Jan Matoušek, ředitel české asociace pojišťoven, která spustila kampaň Zpomal, ještě je brzo.

„Mladí řidiči ve věku 18-25 let mají 2,5 krát větší pravděpodobnost, že způsobí dopravní nehodu. V tomto věku odlišně vnímáme riziko. Rychlá jízda je adrenalin, která mladé baví. Právě ta je nejčastějším důvodem nehod. Vysoká rychlost nám ale bere čas na to zareagovat na situaci, se kterou se na silnicích můžeme setkat,“ uvádí Jan Matoušek v rozhovoru pro rádio Z. Způsobí více nehod muži, nebo ženy? To dle něj není rozhodující. „Nemám moc rád dělení na muže a ženy. Obecně ženy mají trošku vyšší škodní frekvenci, ale mladé ženy naopak nižší, takže si muži ani ženy nemusí nic vyčítat,“ dodává.

Kampaň pod názvem Zpomal, ještě je brzo má za cíl upozornit na rizikové a často i nezodpovědné chování prvořidičů. Zaměřuje se především na všechny mladé lidi s čerstvým řidičským oprávněním a volně navazuje na úspěšnou kampaň z loňského roku: Zpomal, dokud není skutečně pozdě. .,Kampaně musí fungovat přes emoce a přes ukazování důsledků, nesmí v nich být poučování. Řidiči si často neuvědomují rizika. Pár minut, které ušetřím rychlou jízdou většinou nic nezmění a nemají žádný význam,“ říká Matoušek. „Na školách promítáme příběh mladého řidiče, který způsobil autonehodu, při které zabil jednu ze dvou spolujezdkyň. S takovým neštěstím musí žít několik let on sám, jeho rodina a rodina mrtvé.” Jaké jsou pak výsledky kampaně? „Určitě je musíme měřit, abychom věděli, co dělají. Klesl počet dopravních nehod způsobených zvýšenou rychlostí o 9 %, což není jen kampaní, ale určitě na tom taky měla určitý vliv. Po kampani nám i respondenti psali, že je to donutilo zpomalit.“ Na kampani spolupracuje i BESIP, hasičské sbory, asociace autoškol i střední školy.

V rozhovoru s Petrou Květovou Pšeničnou promluvil Matoušek i o tom, jak je to s případným pojištěním při autonehodě. „Povinné ručení je ručení, kdy pojišťovna za vás zaplatí škody, které způsobíte někomu jinému. Havarijní pojištění platí vaše škody. Riziko dopravní nehody je vnímáno jako jedno pro jejich život největší,“ říká s tím, že klienti mají často tendenci na pojištění šetřit. Pojistná částka by ale měla odpovídat hodnotě auta, která se inflací hýbe. „Dobrý návod, jak přemýšlet o tom, jestli si udělám havarijní pojištění nebo ne, je zamyslet se nad tím, jestli můj rozpočet unese případnou havárii v řádech desítek tisíc korun. Druhý užitečný způsob je se i zamyslet nad tím, zda je auto opravdu pro můj život nezbytné. Pokud ano, je samozřejmě lepší si to havarijní pojištění opravdu pořídit,“ tvrdí Matoušek.