marine insurance | námořní pojištění, pojištění lodní dopravy, pojištění dopravy a přepravy zboží |
Pojištění dopravy a přepravy zboží; původně se tento pojem používal pouze pro námořní dopravu, nyní se často používá pro veškeré přepravní pojištění. V takovém případě se pak rozlišuje, zda jde o suchozemskou nebo námořní nebo i jinou přepravu. |
|
market capitalisation | tržní kapitalizace |
Celková tržní hodnota kapitálu společnosti, která se vypočte vynásobením počtu vydaných akcií tržní cenou akcie. |
|
market cycle | tržní cyklus |
Koncept tržního cyklu podává vysvětlení, jak se může stát tvrdý trh měkkým trhem a naopak. Tvrdý trh lze charakterizovat tak, že poptávka po pojištění převyšuje nabídku a v důsledku toho jsou sazby vysoké. Předtím existoval měkký trh a vývoj vedl k tomu, že musela být přijata korektivní opatření. Postupně mizí vzpomínky na předchozí negativní škodní průběh a pojistitelé chtějí za atraktivních sazeb stále více pojišťovat a na trh vstupují i noví pojistitelé. Řada z nich nemá dostatečné povědomí o specifikách tohoto podnikání, a proto se někdy hovoří o "poskytování naivní kapacity". V určitém bodě převýší nabídka poptávku, sazby dosáhnou svého vrcholu a pak začnou padat. To dopadne na celý trh, ale zvláště na pojistitele s tzv. "naivní kapacitou". Když jsou sazby na nízké úrovni a zákonitě přijdou škodní události, lídři trhu a jejich zajistitelé obvykle zatáhnou za brzdu. Kapacita se stane znovu vzácnou, sazby vystřelí nahoru a zpřísní se pojistné podmínky. Tržní cyklus se týká všech pojistných odvětví neživotního pojištění, ale v rozdílném stupni. Historická zkušenost ukazuje, že cesta od tvrdého k měkkému trhu a také od měkkého k tvrdému trhu trvá zhruba sedm let. | |
market players | hráči na trhu |
Jako každý trh se i pojistný trh skládá z kupujících a prodávajících. Prodejci jsou pojišťovny (pojistitelé) s tím, že v Evropě a Severní Americe má většina z nich formu akciové společnosti. Existuje ale také značný počet vzájemných pojišťoven (mutuals), které jsou vlastněny pojistníky. Některé pojišťovny zůstaly ve vlastnictví státu. Další kategorií jsou kaptivní pojišťovny. Jde o společnosti založené a vlastněné velkými korporacemi. Důvodem pro takové řešení může být možnost získat od zajišťoven levnější zajistnou ochranu nebo přesvědčení, že korporace mohou tímto způsobem efektivněji koordinovat své mezinárodní programy. Pokud jde o distribuci, resp. roli distribučních kanálů při prodeji pojištění, má každý národní pojistný trh svá specifika, často ovlivněná tradicí, postavením bankovního sektoru, příp. i regulací. Např. ve Spojeném království hrají důležitou roli při prodeji podnikatelských pojištění, průmyslových pojištění a specialit pojišťovací makléři (či obecně zprostředkovatelé), kdežto u pojištění domácnosti, motorových vozidel a úrazového pojištění nabývá na síle přímý prodej. Na pojistném trhu se realizuje také soupojištění. K pojištění některých náročných rizik může být vytvořen pojistný pool a nesmí se zapomenout na významnou roli zajišťoven. | |
market price | tržní cena |
Cena, za kterou bylo zboží, akcie nebo obligace nedávno koupeno nebo prodáno. |
|
market risk | tržní riziko |
„Tržním rizikem“ se rozumí riziko ztráty nebo nepříznivé změny ve finanční situaci vyplývající přímo nebo nepřímo z kolísání úrovně a volatility tržních cen aktiv, závazků a finančních nástrojů (viz. Čl. 13 bod 31 směrnice 2009/138/ES - Solventnost II). |
|
market value | tržní hodnota |
Cena, za niž mohou aktiva změnit majitele při prodeji na volném trhu. |
|
MAT (Marine, Aviation, Transit) insurance | námořní, letecké a dopravní pojištění |
1. Pojištění obvykle velkých lodí (havárie a odpovědnost), letadel (havárie a odpovědnost) a přepravovaného zboží (pro vybraná pojistná nebezpečí). 2. V návrhu rozhodnutí Rady o postoji v rámci Smíšené rady EU - Mexiko ke změnám rozhodnutí Smíšené rady č. 2/2001, Příloha I, ČÁST A, bod 3, COM (2008), 372 final, je pro pojem "MAT" použit tento překlad: "pojištění námořní a letecké dopravy a pojištění ostatní přepravy". |
|
matching assets | odpovídající aktiva |
Odpovídajícími aktivy se rozumí pokrytí závazků z pojištění, jejichž splatnost může být požadována v určité měně, aktivy vyjádřenými nebo realizovanými ve stejné měně (viz. Čl. 1 směrnice 2002/83/ES o životním pojištění). |
|
matching risk | riziko (nedocílení) shody |
Toto riziko znamená, že budoucí peněžní toky generované aktivy neodpovídají peněžním tokům, jež vyžadují odpovídající pasiva. |
|