moral hazard | morální hazard (riziko) |
Riziko odrážející nedbalost a lhostejnost ke škodě nebo jejímu vzniku, což často vyplývá ze skutečnosti, že škody jsou kryty pojištěním; někdy i snaha pojištěného docílit nekale zisk z pojištění. |
|
mortality loss | ztráta z úmrtnosti |
Ztráta způsobená neobvykle vysokou úmrtností. |
|
mortality tables | úmrtnostní tabulky |
Úmrtnostní tabulky vycházejí z ukazatele pravděpodobnosti úmrtí v jednotlivých věkových kategoriích, kde se počet zemřelých vztahuje nikoliv ke střednímu stavu obyvatel, ale k počátečnímu počtu osob vystavených riziku úmrtí (tzn. nejčastěji k začátku roku). |
|
mortgage insurance | pojištění hypotéky |
Forma rizikového životního pojištění osoby, která uzavřela hypotéku. Například pojistné plnění v případě smrti umožňuje uhradit zůstatek úvěru (půjčky). |
|
motor insurance (1) | pojištění motorových vozidel, autopojištění |
Tento pojem obvykle zahrnuje pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a havarijní pojištění. |
|
motor insurance (2) | pojištění motorových vozidel; autopojištění |
Pojištění motorových vozidel lze v zásadě rozdělit na pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (odpovědnost za škodu způsobenou třetí straně) a havarijní pojištění (pro případ škod na vlastním vozidle nezpůsobených třetí stranou). Pojištění odpovědnosti je povinné, což vyplývá z konsolidované směrnice 2009/103/ES, o pojištění občanskoprávní odpovědnosti z provozu motorových vozidel a kontrole povinnosti uzavřít pro případ takové odpovědnosti pojištění. V čl. 3 této směrnice je stanovena členským státům povinnost přijmout vhodná opatření, aby zajistily, že občanskoprávní odpovědnost z provozu vozidel, která mají obvyklé stanoviště na jejich území, je kryta pojištěním. V kontinentální Evropě a právních aktech EU se pro pojištění odpovědnosti z provozu vozidla používá anglický pojem "motor third party liability" (MTPL) a pro havarijní pojištění např. pojmy "motor own damage insurance", "motor hull insurance" nebo "automobile collision insurance". Ve Spojeném království je za základní pojištění v autopojištění pokládáno pojištění odpovědnosti, které je nazýváno "jen" (či "jedině") třetí strana" (third party only, TPO). V případě pojistné události se hradí poškozenému (třetí straně) věcná škoda a škoda na zdraví, ale také ušlý zisk či náklady právního zastoupení. Právní úprava ve Spojeném království musela být samozřejmě v souladu s výše uvedenou směrnicí (minimálně do vystoupení z EU). Jestliže se hovoří o třetí straně, tj. poškozené osobě dotčené dopravní nehodou, je vhodné doplnit, že první stranou je pojistník, resp. pojištěná osoba, která zavinila nehodu, a druhou stranou pojistitel, s nímž pojistník uzavřel příslušnou pojistnou smlouvu. Na národních pojistných trzích v Evropě se často nabízí sdružené pojištění motorových vozidel, které zahrnuje pojištění odpovědnosti i havarijní pojištění. | |
multi-channel | vícekanálový (prodej) |
Prodej různými kanály; má se na mysli distribuční kanál, kterým se služby nebo zboží dostávají ke spotřebiteli (v případě pojištění jde např. pojišťovací zprostředkovatele, obchodní domy, banky, prodejce automobilů apod.). |
|
multi-insurer | více pojistitelů, sdružení pojistitelé |
Termín z námořního a přepravního pojištění označující pojištění u několika pojistitelů, z nichž každý pojišťuje určitý úsek přepravy. |
|
multi-line insurer | víceoborový pojistitel |
Pojistitel, který provozuje pojištění ve více než v jednom pojistném odvětví. |
|
multinational enterprise (MNE) | nadnárodní společnost |
Společnost (podnik), která působí (vyrábí nebo poskytuje služby) minimálně ve dvou zemích prostřednictvím dceřiných společností nebo poboček nebo jiných právnických osob. |
|