Pojišťovat povinně, či nepojišťovat rychlá elektrokola?
7.04.2022
Opojištění.cz
Odborná pojišťovnická veřejnost se začíná seznamovat se změnami, které přináší revize Motorové směrnice (MID). Ta se na půdě evropských orgánů řešila několik let a přinesla nespočet problémů a překážek. Zaměřme se na jednu z nejzásadnějších změn, kterou je samotná definice vozidla spadajícího pod povinnost MTPL.
Pro účely revize MID (Motorová směrnice) se od počátku legislativního procesu ze strany Evropské komise počítalo s tím, že se musí udělat co nejpreciznější definice vozidla spadajícího pod povinnost MTPL (pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), aby se tak právní situace dostala do souladu s relevantními judikáty Soudního dvora Evropské unie (Vnuk, Andrade atd.) a technologickým vývojem, při zachování co nejširší možné ochrany poškozených provozem vozidla.
Při legislativním procesu se ve verzi návrhu Evropské komise nejprve pracovalo s variantou „type approved“ principu, kdy (zjednodušeně řečeno) vše, co je bráno za vozidlo dle Nařízení EU 168/2013, by spadalo pod povinnost MTPL, plus by se navíc vydefinovaly ty další kategorie vozítek, která jsou provozována a která se jeví jako potenciálně riziková (segway, elektrokoloběžky atd.). K samotnému konci legislativního procesu, v rámci tzv. trialogů, byl ještě prosazen i ten aspekt, že vozidlem spadajícím pod povinnost MTPL není takové vozítko, kde motor plní jen pomocnou funkci, čímž ze scopu vypadla elektrokola.
Dalším vývojem v legislativním procesu v rámci projednávání zejména na půdě Evropského parlamentu však došlo k definičnímu posunu. Kvůli predikci toho, že „type approved“ princip s v podstatě taxativním vymezením dalších druhů vozítek by do budoucna způsobil nutnost opětovné revize MID, byl zvolen naprosto odlišný přístup. Evropský parlament upustil od souladu s příslušným Nařízením a zadefinoval toliko kombinaci rychlosti a provozní hmotnosti pro posouzení toho, jaké kategorie vozidel spadnou nově pod povinnost MTPL. Jedná se tak o veškerá vozidla s rychlostí nad 25 km/h či s provozní hmotností nad 25 kg a rychlostí nad 14 km/h. Dalším kritériem je pak užití vozidla v době škody, zda sloužilo primárně pro transport osob a věcí, či plnilo funkci pracovního stroje, a tudíž případná škoda není likvidní z MTPL.
Tímto shora zmíněným vývojem však vzniká rozpor mezi současnou právní úpravou, zejména zákona č. 168/1999 Sb., a dále pak zákona č. 56/2001 Sb., kdy těžší a rychlejší elektrokola s rychlostí nad 25 km/h jsou brána jako vozidla podléhající registraci a pojištění (ovšem dle sdělení Ministerstva dopravy majitelé tuto povinnost dodržují jen výjimečně) a definicí v MID.
Jakou cestou se bude ubírat zbrusu nová legislativa, reflektující veškeré změny a dopady MID, nám však ukáže již blízká budoucnost. Neboť nový zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla musí být účinný nejpozději k 1. lednu 2024.
Autor: Lucie Žulavská