požadovaná míra solventnosti | geforderte Solvabilitätsspanne | required solvency margin |
Požadovanou mírou solventnosti se obvykle rozumí minimální hodnota disponibilní míry solventnosti (viz § 76 odst. 2 zákona č. 277/2009 Sb., o pojišťovnictví, ve znění pozdějších předpisů). |
||
požár | Feuer | fire |
|
||
požární pojištění | Feuerversicherung | fire insurance |
|
||
praní peněz | Geldwäsche | money laundering |
Zkratka pro zneužívání finančního systému k legalizaci výnosů z trestné činnosti a k financování terorismu. Cílem opatření státu je zabránit této trestné činnosti (viz zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů). |
||
pravděpodobná maximální škoda | möglicher Maximalverlust | probable maximum loss“ (PML) |
Největší škoda, s níž se při nějaké události, s přihlédnutím k daným rizikům, musí počítat. |
||
pravděpodobná maximální škoda | probable maximum loss | wahrscheinlicher Höchstschaden (probable maximum loss) |
Pravděpodobná maximální škoda (PML) je maximální škoda, které by mohl být pojistitel vystaven v případě jedné příslušné pojistné smlouvy. Nejčastěji je spojována s pojištěním majetku, zvláště pojištěním pro případ požáru. Pro pojistitele představuje nejhorší možný scénář. Pojistitelé používají rozsáhlé soubory dat, včetně PML, aby správně ocenili přijímané riziko a stanovili odpovídající pojistné. V praxi ale existuje více definic PML a mohou být rovněž používány v rozdílném rozsahu. Existují tři různé přístupy k PML: 1. PML je maximální procento rizika, u něhož by mohla nastat škoda v daném čase; 2. PML je maximální výše škod, které by mohl pojistitel likvidovat v příslušné oblasti předtím, než se stane insolventním; 3. PML je celková škoda, které by mohl být pojistitel vystaven v případě jedné konkrétní pojistné smlouvy. |
||
pravidla jednání | Verhaltensregeln | Code of Conduct (Rules of Conduct) |
|
||
pravidla přijatelnosti klienta | Regeln der Kundenakzeptabilität | rules of customer acceptability (know your customer) |
Pravidla přijatelnosti klienta zavede a uplatňuje instituce (tedy i pojišťovna) podle § 5 odst. 1 vyhlášky č. 281/2008 Sb., o některých požadavcích na systém vnitřních zásad, postupů a kontrolních opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Podle těchto pravidel a s ohledem na rizikový profil klienta „a) provádí kategorizaci klientů, b) stanoví podmínky, při jejichž splnění neuzavře s klientem obchodní vztah nebo již existující obchodní vztah s klientem ukončí, c) stanoví postupy pro zjišťování rizikových faktorů …, d) stanoví postupy uplatňované vůči klientům, u nichž byl zjištěn rizikový faktor (dále jen „rizikový klient“).“. |
||
právní akty EU | Rechtsakte der EU | legal acts of EU |
Orgány EU mohou vydávat tyto závazné právní akty: nařízení, směrnice a rozhodnutí. Existují však také nezávazná doporučení a stanoviska. Výklad jednotlivých pojmů naleznete zde ve slovníku. Viz čl. 288 Smlouvy o fungování EU. |
||
právní dohled | Rechtsaufsicht | legal supervision |
Právní dohled je částí celkového dohledu nad činností pojišťovny. Orgán dohledu věnuje pozornost tomu, zda jsou dodržovány závazky vůči pojištěným a zda jsou dodržovány zákony, které se týkají činnosti pojišťovny (SRN). |
||