ochrana spotřebitele Verbraucherschutz consumer protection

Soubor opatření v různých zákonech, která mají chránit spotřebitele. V prvé řadě jde v ČR o zákon na ochranu spotřebitele, občanský zákoník a zákony upravující například spotřebitelské úvěry, pojištění či investice.

ochrana životního prostředí Umweltschutz environmental protection

Ochrana životního prostředí zahrnuje činnosti, jimiž se předchází znečišťování nebo poškozování životního prostředí nebo se toto znečišťování nebo poškozování omezuje a odstraňuje (§ 9 zákona č. 17/1992 Sb., o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů).

ochranná lhůta Schutzfrist protected period

Lhůta bezprostředně navazující na dobu trvání pojištění, která je definovaná v pojistné smlouvě (například 14 dní). Během ní jsou léčebné výlohy hrazeny pojistitelem, pokud ze zdravotního hlediska není pojištěný schopen repatriace a jeho další hospitalizace v zahraničí je nezbytná (pojistná událost musí ale nastat v době trvání pojištění).

odborná péče professionelle Pflege (professionelle Betreuung, professionelle Sorgfalt) professional care

1. Povinnost jednat s odbornou péčí je stanovena například v: a) zákoně č. 277/2009 Sb., o pojišťovnictví, ve znění pozdějších předpisů. První věta § 6 odst. 1 zní: „(1) Pojišťovna nebo zajišťovna je oprávněna provozovat pouze pojišťovací nebo zajišťovací činnost a činnosti s ní související povolené jí příslušným orgánem dohledu, je povinna jednat s odbornou péčí a postupovat obezřetně, zejména neprovádět tyto činnosti způsobem, který poškozuje majetek jí svěřený třetími osobami nebo ohrožuje její bezpečnost a stabilitu nebo bezpečnost a stabilitu osob s ní propojených.“, b) zákoně č. 38/2004 Sb., o pojišťovacích zprostředkovatelích a likvidátorech pojistných událostí, ve znění pozdějších předpisů, § 21 odst. 1 zní: „(1) Osoba provozující zprostředkovatelskou činnost v pojišťovnictví nebo činnost samostatného likvidátora pojistných událostí je povinna tuto svoji činnost vykonávat s odbornou péčí, chránit zájmy spotřebitele, zejména nesmí uvádět nepravdivé, nedoložené, neúplné, nepřesné, nejasné nebo dvojsmyslné údaje a informace, anebo zamlčet údaje o charakteru a vlastnostech poskytovaných služeb.“.2. Definice odborné péče se však v právních předpisech vyskytuje spíše výjimečně. Lze uvést tyto příklady: A) čl. 148 návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o společné evropské právní úpravě prodeje {SEK(2011) 1165 v konečném znění} zní: „Článek 148 Povinnost dosáhnout výsledku a povinnost vynaložit potřebnou péči a odbornost 1. Poskytovatel služby musí dosáhnout výsledku, který je stanoven ve smlouvě.2. Není-li stanovena výslovná nebo odvozená smluvní povinnost dosáhnout určitého výsledku, poskytovatel služby musí související službu poskytnout s vynaložením péče a odbornosti, kterou by vynaložil rozumný poskytovatel služeb v souladu s veškerými zákonnými nebo jinými závaznými právními předpisy, které se na poskytování související služby použijí. 3. Při stanovení přiměřené péče a odbornosti poskytovatele služeb je zapotřebí zohlednit mimo jiné: a) povahu, význam, četnost a předvídatelnost rizik spojených s poskytováním související služby pro zákazníka; b) vznikla-li škoda, náklady na veškerá opatření, která by vzniku této nebo podobné škody zabránila; a c) lhůtu, která byla pro poskytnutí související služby stanovena.“. B) § 2 odst. 1 písm. s) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, zní:  „s) odbornou péčí úroveň zvláštních dovedností a péče, kterou lze od podnikatele ve vztahu ke spotřebiteli rozumně očekávat a která odpovídá poctivým obchodním praktikám nebo obecným zásadám dobré víry v oblasti jeho činnosti.“. Pro praxi je významný § 4 odst. 1 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, který zní: "§ 4 Nekalé obchodní praktuky(1) Obchodní praktika je nekalá, je-li jednání podnikatele vůči spotřebiteli v rozporu s požadavky odborné péče a je způsobilé podstatně ovlivnit jeho rozhodování tak, že může učinit obchodní rozhodnutí, které by jinak neučinil.“.

odborná způsobilost Fachkompetenz (berufliche Fähigkeiten) professional competence (fit)

  1. Odborné požadavky na výkon určité funkce.
  2. Například podle § 18 odst. 1 zákona č. 38/2004 Sb., o pojišťovacích zprostředkovatelích a likvidátorech pojistných událostí, ve znění pozdějších předpisů, se odbornou způsobilostí v případě pojišťovacího zprostředkovatele rozumí získání všeobecných a odborných znalostí nezbytných pro výkon jeho činnosti.

odcizení věci loupeží Diebstahl der Sache durch Raub (Diebstahl/Raub) property theft by robbery

  1. U odcizení věci loupeží je podstatnou skutečností použití násilí při přepadení nebo pohrůžka násilím.
  2. V pojistných podmínkách je použita například tato definice: „Odcizením věci loupeží se rozumí přivlastnění si pojištěné věci, její části nebo jejího příslušenství tak, že pachatel použil proti oprávněné osobě nebo jiné osobě pověřené oprávněnou osobou násilí nebo pohrůžky bezprostředního násilí.“ (viz Všeobecné pojistné podmínky pro pojištění majetku občanů VPPMO 2005, Česká pojišťovna a.s.).

oddělená správa Trennung der Verwaltung separation of management

Kompozitní pojišťovny (tj. pojišťovny se smíšenou činností) mohou provozovat pojišťovací činnost jen za podmínky oddělené správy životního a neživotního pojištění tak, aby například nebyly dotčeny zájmy pojistníků a zejména, aby ze zisků životního pojištění měli prospěch pojistníci v životním pojištění, jakoby pojišťovna provozovala pouze životní pojištění (viz čl. 19 směrnice 2002/83/ES o životním pojištění, resp. čl. 73 směrnice 2009/138/ES Solventnost II).

oddělení odvětví Spartentrennung separation of (insurance) classes

Tento pojem znamená, že pojistitel nemůže provozovat všechna pojistná odvětví. Podle příslušné evropské legislativy může být pojišťovna založena jen jako životní nebo neživotní. Kompozitní pojišťovny povolené před stanoveným datem mohou dle příslušné směrnice v činnosti pokračovat, ale musí splňovat řadu podmínek. Více viz čl. 73 směrnice 2009/138/ES Solventnost II.

odhadovaná maximální škoda estimated maximum loss geschätzter Höchstschaden

Škoda (většinou majetková) (EML), která se může přihodit za normálních podmínek provozu, při funkčnosti například všech instalovaných požárních systémů, přičemž mimořádné okolnosti, které by mohly podstatně změnit riziko, se neberou v úvahu (týká se jedné pojistné události).

odkupné (odbytné) Rückkauf surrender

  1. Odkupným se rozumí část nespotřebovaného pojistného ukládaná pojistitelem jako technická rezerva vypočtená pojistně matematickými metodami k datu zániku soukromého pojištění (viz § 3 písm. x) zákona č. 37/2004 Sb., o pojistné smlouvě, ve znění pozdějších předpisů). Odkupné se vyplatí pojistníkovi, jestliže pojistná smlouva zanikne před uplynutím pojistné doby a jsou splněny podmínky stanovené v § 58 zákona o pojistné smlouvě.
  2. § 2842 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb. zní: "(1) Bylo-li v životním pojištění ujednaném s běžným pojistným zaplaceno pojistné nejméně za dva roky, nebo jde-li o pojištění za jednorázové pojistné ujednané na dobu delší jednoho roku, nebo jde-li o pojištění se sníženou pojistnou částkou, má pojistník právo, nevylučuje-li to smlouva, aby mu pojistitel na jeho žádost vyplatil odkupné. Odkupné je splatné do tří měsíců ode dne doručení žádosti o jeho výplatu pojistiteli; výplatou odkupného pojištění zaniká.“.

Copyright © 2024
Uložit
Předvolby uživatele cookies
Používáme soubory cookie, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud používání souborů cookie odmítnete, nemusí tyto webové stránky fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout všechny
Číst více
Essential
Tyto soubory cookie jsou potřebné pro správné fungování webových stránek. Nelze je zakázat.
Technické cookies
Přijmout
Analytics
Nástroje používané k analýze dat pro měření efektivity webových stránek a pochopení jejich fungování.
Google Analytics
+ jiné analytické cookies
Přijmout
Odmítnout